MALAYSIA merupakan sebuah negara yang mencatatkan kadar kematian ketiga tertinggi akibat nahas jalan raya menurut World Health Organization (WHO). Mengikut rekod, kecederaan jalan raya menyumbang 14 peratus daripada kematian dalam kalangan kanak-kanak berumur lima hingga 14 tahun di Malaysia, menjadikannya punca utama kematian golongan terbabit di negara ini.
Namun, negara terus komited untuk mencapai sekurang-kurangnya 50 peratus kadar kematian dan kecederaan di jalan raya menjelang 2030 seperti mana yang digariskan dalam Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2022-2030.
Terbaharu, untuk menyokong matlamat keselamatan jalan raya Malaysia yang bercita-cita tinggi, Global Designing Cities Initiative (GDCI) yang merupakan rakan kongsi di bawah Bloomberg Philanthropies Initiative for Global Road Safety (BIGRS) bekerjasama dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagi memulakan fasa pertama Projek Transformasi Jalan Sekolah di dua buah sekolah Jalan Genting Klang, Kuala Lumpur.
Dua buah sekolah berkenaan adalah Sekolah Kebangsaan (SK) Danau Kota 2 serta Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Danau Kota di mana ia telah diadakan pada 18 hingga 26 Julai lalu dengan melibatkan kira-kira 60 pelajar.
Menurut Koordinator Inisiatif BIRGS KL, Yasmin Lane, pada program tersebut pihaknya bersama GDCI berinteraksi dengan pelajar, ibu bapa dan guru untuk mendapatkan pandangan serta pengalaman peserta menerusi aktiviti-aktiviti yang dijalankan.
“Antaranya aktiviti melukis, mereka bentuk jalan di atas kertas, reka bentuk gambaran pokok dan taman permainan dengan menggunakan kepingan puzzle selain bertukar idea melalui surat-menyurat dengan rakan sebaya di Chile.
“GDCI juga sedang menjalankan aktiviti serupa bersama kanak-kanak sekolah di Chile. Surat tersebut merakamkan pengalaman para pelajar semasa berjalan ke sekolah serta idea untuk menjadikan perjalanan ke sekolah lebih selamat dan menyeronokkan,” katanya ketika dihubungi Wilayahku pada Rabu.
Tambah Yasmin, penglibatan penjaga kanak-kanak sepanjang program berkenaan adalah untuk memahami cabaran yang dihadapi oleh mereka seperti menyeberang jalan, pendedahan kepada ekzos kereta, laluan pejalan kaki yang rosak dan kekurangan infrastruktur selamat di sekitar sekolah.
Mengulas lanjut, Yasmin berkata tujuan projek ini dilaksanakan adalah untuk memberi kesedaran kepada pengguna jalan raya khususnya di sekitar kawasan sekolah berkenaan terhadap aspek keselamatan dan penggunaan jalan-jalan sebenar yang sepatutnya digunakan terutama ketika menyeberangi jalan.
“Dua buah sekolah ini adalah lokasi yang dicadangkan oleh pihak DBKL. Sebelum projek ini dilaksanakan, pihak kami telah melakukan pemerhatian lebih awal bersama komuniti di sekitar kawasan tersebut dan didapati ada kanak-kanak melintas di lintasan pejalan kaki yang telah disediakan dan sebahagiannya tidak.
“Kita memang tidak boleh kawal tindakan mereka untuk melintas di mana tetapi pengguna jalan raya harus lebih peka dengan keadaan di kawasan sekolah misalnya memperlahankan kenderaan ketika melalui kawasan berkenaan selain mengikut had kelajuan yang ditetapkan.
“Dengan itu, ia bukan sahaja menjadikan mereka sebagai pengguna jalan raya yang bijak sekali gus mengurangkan kadar nahas jalan raya dalam kalangan kanak-kanak,” katanya GDCI akan turut memberi tumpuan di kawasan berisiko kemalangan.
Yasmin berkata GDCI dan DBKL komited untuk bekerjasama dalam mewujudkan jalan yang lebih selamat untuk penduduk dan pembangunan Kuala Lumpur yang lebih mampan dan berkehidupan. – WILAYAHKU