Berita

Akta Syarikat (Pindaan) 2024 berkuat kuasa 1 April

KREDIT foto: BERNAMA.
- Diterbit 27 Mac 2024 9:25 PM MYT

AKTA Syarikat (Pindaan) 2024 akan dikuatkuasakan pada 1 April ini selepas diwartakan pada 2 Feb, kecuali empat seksyen dalam akta berkenaan, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Datuk Armizan Mohd Ali.

Beliau berkata Seksyen 4, 14, 26, dan 28 akta itu, akan berkuat kuasa pada tarikh yang akan diumumkan kelak, berikutan ia berkait dengan aspek pembangunan sistem.

“Objektif utama pindaan itu ialah memperkukuh kerangka rehabilitasi korporat dengan memudah cara syarikat yang menghadapi masalah kewangan dan menyokong pemulihan ekonomi negara, agar terus berdaya saing terutamanya dalam era pasca COVID-19.

“Selain itu, ia juga bagi mempertingkatkan elemen ketelusan dalam ekosistem sektor korporat di Malaysia, melalui penambahbaikan pelaporan pemunyaan benefisial,” katanya pada sidang media selepas melancarkan pusat panggilan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) yang berwajah baharu, di sini hari ini.

Armizan berkata penambahbaikan kerangka pelaporan pemunyaan benefisial, dilaksanakan setelah mengambil kira perkembangan terkini di peringkat antarabangsa dalam memerangi aktiviti pengubahan wang haram, pembiayaan keganasan, rasuah dan pengelakan cukai.

“Bermula tahun ini, Malaysia akan dinilai oleh pelbagai badan antarabangsa seperti Financial Action Task Force (FATF) dan Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) dalam konteks menangani aktiviti tersebut.

“Kita berharap dengan pindaan ini, Malaysia akan dapat melepasi penilaian badan berkenaan dan meningkatkan keyakinan pelabur asing terhadap Malaysia,” kata Armizan.

Peruntukan baharu akta itu akan mewajibkan setiap syarikat mengenal pasti pemunya benefisial, iaitu individu yang mengawal syarikat dengan pemilikan saham pada kadar 20 peratus ke atas, atau berkeupayaan mengawal keputusan lembaga pengarah syarikat.

Armizan berkata pindaan dibuat selepas melalui proses konsultasi dengan komuniti korporat di negara ini dan berharap mereka bersiap sedia untuk mematuhi semua peruntukan akta berkenaan.

Beliau berkata sehingga 29 Feb, sebanyak 1.5 juta syarikat telah berdaftar dengan SSM dengan 670,656 daripadanya masih aktif.

Armizan berkata penjenamaan  pusat panggilan SSM sebagai SSM Customer Care (SSMCC) itu, sejajar dengan inovasi perkhidmatan dan produk SSM yang berkembang mengikut kehendak pelanggan.

“Objektif utama penubuhan SSMCC adalah untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan pelanggan SSM dan memastikan aduan dan pertanyaan pelanggan dikendalikan secara bersepadu, tepat, cepat dan berintegriti,” katanya.

Armizan berkata antara penambahbaikan yang dilaksanakan melalui SSMCC ialah menggantikan borang pertanyaan dan aduan pelanggan sedia ada kepada platform terbaharu yang dikenali sebagai Webform, memperkenalkan SSM Chatbot yang boleh diakses 24 jam sehari, serta platform Live Chat SSM.

Beliau berkata bagi memudahkan pelanggan mengakses maklumat komprehensif, SSM juga memperkenalkan Knowledge Hub dalam portal rasmi SSM, iaitu hab yang menyimpan maklumat terkini berkaitan perundangan, produk dan perkhidmatan SSM.

Untuk pertanyaan, orang ramai boleh menghubungi SSMCC di bahagian Aduan & Maklumbalas, SSM Chatbot dan Live Chat SSM yang boleh diakses melalui portal rasmi SSM atau talian 03-7721 4000 atau emel ke [email protected]. – BERNAMA

Ikuti channel Telegram Wilayahku untuk mendapatkan capaian berita dengan pantas